mandag den 6. februar 2012

Sådan punkterer du online parallelimportører

Man kan mene hvad man vil om parallelimportører, men ofte er konsekvensen af deres import, at priserne på de førte produkter enten falder, eller at det er svært for de autoriserede forhandlere, at sælge samme produkt i deres butikker.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvad der er lovligt - eller for den sags skyld hvad der er ret og rimeligt. Men som autoriseret forhandler af en del mærker, får vi problematikken ind på egen krop. Derfor er det også i vores interesse, at disse parallelimportører på vores marked, får så meget modvind som overhovedet muligt. Derfor dette indlæg, som jeg håber vil give lidt debat.

Jeg får tit at vide fra de enkelte mærker, at de gør alt hvad de kan for at bekæmpe parallelimportørernes salg af deres mærke. Men om det skyldes den juridiske verdens sneglefart, eller reel ligegyldighed fra mærkerne, så er det ikke min opfattelse, at der bliver fokuseret så ekstremt meget på at patruljere markedet for parallelimportørers forsyningsruter. Derfor har jeg tænkt over hvad man så kunne gøre.

Svaret er Google.

Google er livsnerven for enhver online shop - også for parallelimportørerne. Google har hovedsæde i USA og opererer ud fra de amerikanske love og regler, samt ud fra Google's eget regelsæt. Og her er varemærkebeskyttelse virkelig i højsædet som jeg har forstået det.

Importørerne har muligvis ret til at sælge de importerede ure, men har de også automatisk ret til mærkets egne produktbilleder? Hvis mærke XYZ ikke kan forhindre at ParallelPer sælger deres produkter, så kan de vel godt forhindre at han bruger deres produktbilleder. Det skal han vel have accept til af XYZ?

Såfremt at mærket ikke ønsker at ParallelPer bruger deres produktbilleder, så kan de benytte sig af Google's klagesystem. Med mindre at ParallelPer kan modbevise, at han rent faktisk har rettighederne til at bruge billederne, så bliver ParallelPer's online webshop fjernet fra Google søgeindeks. Sådan opfatter jeg i hvert fald situationen, og såfremt at jeg har ret, så vil det besværliggøre mange ting for parallelimportørerne.

Google har automatiseret klageprocessen, og du kan enten bede om en fuldmagt fra mærket til at patruljere markedet, eller henvise dem til følgende sider:

Fjernelse fra adwords: http://support.google.com/adwords/bin/request.py?hl=da&contact_type=lr_dmca&rd=1
Fjernelse fra Googles indeks: https://www.google.com/webmasters/tools/dmca-notice?pli=1&

Derudover kan du/mærket overveje, om I også skal videresende en skrivelse til butikkens webhotel. De er ofte meget følsomme overfor copyright problemer, da det kan skade deres pengepung direkte. Du finder information om butikkens webhotel på:

http://www.domaintools.com/ - hvis det er et internationalt domæne.
http://www.dk-hostmaster.dk/ - hvis det er et .dk domæne.

Jeg er absolut ikke juridisk ekspert, så det er muligt at min ræsonnering er forkert. Så derfor hører jeg gerne fra eksperter på området.

Dbh,
Troels & co.

2 kommentarer:

  1. Nu ved jeg ikke hvilke mærker og produkter det drejer sig om, men jeg ved at de fleste store mobilproducenter har en sektion på deres hjemmeside, med produktbilleder til fri afbenyttelse af både presse og forhandlere.

    SvarSlet
  2. Hej igen Nicolaj.

    Jeg skal ikke gøre mig klog på de enkelte mærkers politik på området, men jeg er ret sikker på, at de suverænt kan bestemme hvilke hjemmesider deres billeder skal optræde på.

    Jeg tror fx ikke at mobilproducenterne ønsker deres billeder og pr-materiale optræder på forskellige sex-sider osv, og ønsker de dem fjernet, så har de retten til det.

    SvarSlet